معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: تعداد بیماران مبتلا به دیابت شناسایی شده در دانشگاه علوم پزشکی از مرز ۲۲ هزار نفر گذشت.
کد خبر: ۹۵۹۴۱۱۷
|
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از نیشابور، حامد جزجلالیان اظهار کرد: طی سال‌های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگ‌ترین همه‌گیری تاریخ تبدیل کرده است به‌طوری‌که از هر ۱۰ بزرگسال در جهان یک نفر با دیابت زندگی می‌کند و در هر ۵ ثانیه یک نفر به علت دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهد.

 وی افزود: بر اساس آخرین مطالعات در کشور ما،۵ /۱۷ درصد افراد بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند. ۳۰ درصد بیماران از بیماری خود اطلاعی ندارند، ۳۵ درصد بیماران تحت درمان دارویی مناسب نیستند و حدود ۸۰ درصد بیماران دیابتی HA1C(میانگین قند خون سه‌ماهه) کنترل شده ندارند.

 جزجلالیان با بیان اینکه تعداد بیماران مبتلا به دیابت شناسایی شده نوع ۱ و ۲ در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در حال حاضر ۲۲ هزار و ۱۶۰ نفر است، تصریح کرد: دیابت یک بیماری مزمن است که در اثر نارسایی پانکراس در تولید انسولین، یا مقاومت ارگان‌های هدف به انسولین ایجاد می‌شود.

 وی عنوان کرد: در دیابت نوع یک انسولین به میزان کافی تولید نمی‌شود و فرد نیازمند تزریق‌های روزانه انسولین است. علت دیابت نوع یک مشخص نیست و با دانش فعلی بشر، این بیماری قابل‌پیشگیری نمی‌باشد. ۹۰ درصد موارد دیابت، از نوع دو است که ارتباط نزدیکی با وزن بالای بدن و عدم تحرک بدنی دارد. علایم بالینی هر دو نوع دیابت مشابه است هرچند علایم در نوع دو اغلب از شدت کمتری برخوردارند. به همین جهت دیابت ممکن است تا سال‌ها بعد از ایجاد، بی‌علامت باشد و گاه زمانی تظاهر پیدا می‌کند که عوارض درازمدت آن به وقوع پیوسته باشند.

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور بیان کرد: امروزه موارد دیابت نوع دو در کودکان هم مشاهده می‌شود. دیابت خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. در یک مطالعه چندملیتی، علت مرگ ۵۰ درصد از بیماران دیابتی بیماری‌های قلبی و سکته مغزی گزارش شد. نوروپاتی (اختلال در اعصاب) اندام در کنار کاهش خون‌رسانی خطر بروز زخم در پای بیماران و عفونت آن را افزایش می‌دهد و ممکن است به قطع اندام منجر شود.

جزجلالیان اعلام کرد: رتینوپاتی (بیماری شبکیه چشم) دیابتی یک علت مهم نابینایی است و در نتیجه آسیب تجمعی درازمدت به عروق خونی کوچک شبکیه اتفاق می‌افتد. یک درصد از موارد نابینایی در سرتاسر جهان قابل‌انتساب به بیماری دیابت است. دیابت در میان شایع‌ترین علل نارسایی کلیه قرار دارد. خطر مرگ در بیماران دیابتی در مجموع دوبرابر همتایان غیردیابتی است.

 وی یادآور شد: پیشگیری مقدم بر درمان است و مراقبت از سلامتی بر مراقبت از بیماری ارجحیت دارد. برخی مداخلات ساده در شیوه زندگی در پیشگیری یا به تأخیرانداختن دیابت نوع دو تأثیر دارند.

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار